Integreren in Oman - Reisverslag uit Masqat, Oman van Ilse Horst - WaarBenJij.nu Integreren in Oman - Reisverslag uit Masqat, Oman van Ilse Horst - WaarBenJij.nu

Integreren in Oman

Door: ilsevdhorst

Blijf op de hoogte en volg Ilse

18 November 2011 | Oman, Masqat

Lieve Allemaal,

Wij, papa Willem en mama Anne zijn er nog hoor! En het is hier fantastisch! Eerst even bedanken voor de leuke en lieve reacties die we kregen op ons verhaaltje. Het is ook zo leuk om iets van jullie te horen. Ook hoorden we al heel snel, ik denk al na zo´n 1,5 uur dat Trijntje van Anouk , Arjan en Guus is geboren. Geweldig!

Hier is alles mooi en leuk. Samen met Ilse is het heel gezellig. En als Ilse aan het werk is, vermaken wij ons ook prima. Nu even een verhaaltje schrijven, bij Ilse in haar appartement op de vierde verdieping met aan de ene kant uitzicht op de zee, en aan de andere kant uitzicht op de bergen.

We hebben intussen al heel veel gezien en meegemaakt. We beleven een complete cultuurschok met al die andere gewoontes hier. Wij zaten van de week ´s avonds op het terras een drankje te doen en hebben zelfs waterpijp gerookt. Het was er wel eentje met appeltjessmaak , dus dat was wel gezond. We zijn naar het paleis van de sultan geweest. Daar was het een en al pracht en praal. Naar de souk markt en wat ze daar allemaal verkopen! Ik heb zelfs nog een kashmir sjaal gekocht. Het had die dag daar nog geregend, en we liepen in de straatjes tot onze enkels in het water.

Vrijdag en zaterdag had Ilse al weer weekend, en zijn met Ilse en een Schotse vriend Luke met z’n 4x4 de bergen in geweest. We waren heel hoog in de bergen in een dorpje uit de auto gestapt, en nog een stuk gelopen om daar te picknicken. Het dorpje was heel klein met armoedige huisjes, en buiten lag er gewoon op straat een deel van een dode koe te verrotten. De ogen zaten er nog in! Maar hier in de stad Muscat is alles heel mooi en schoon. Je kunt zien dat het een rijk land is. ’s Avonds nog heerlijk aan het strand gelegen in de maneschijn! Dat is ook heel apart!

Zaterdag zijn we in de woestijn geweest met Ibrahim, een Omani. Die had ook zo’n grote bak. Dat was echt kicken dat gescheur over de zandbergen. Het zand spoot over de auto heen. Ibrahim en Willem gingen nog een rondje extra stunten en Ilse en ik stonden hen op te wachten om te filmen en foto’s te maken, maar dat was niet helemaal gelukt. Maar Willem heeft wel genoten. Natuurlijk hebben we ook kamelen gezien in de woestijn en af en toe zelfs op en langs de openbare weg. Ook worden de kamelen vervoerd met een Toyota pick up. En daar rijden ze gewoon mee over de snelweg. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een wadi. Dat is een plek onder aan de berg, waar het water naar toe stroomt, dat van de bergen afkomt. Daar ziet het er heel groen uit en super mooi. In die wadi zwommen hele kleine visjes, die het heerlijk vinden om dode huidcellen op te peuzelen. Willem heeft wel een half uur in het water gezeten, en die visjes maar smullen. Hier in Nederland tel je voor zo’n schoonheidsbehandeling een heel vermogen neer.

De volgende dag gingen we al vroeg op pad naar de Moskee. Daar aangekomen moesten we de schoenen uittrekken, en de vrouwen moeten gesluierd zijn. Mooi om daar even rond te kijken. Ze moeten wel 5x op een dag bidden. Ik hoor ze ´s morgens zonsopgang om 5 uur al zingend de mensen naar de kerk toe bidden. Daar kunnen wij nog eens een voorbeeld aan nemen! ´s Avonds waren we uitgenodigd bij Luke, die ook al met ons de bergen in was geweest, voor een BBQ. Dat is hier heel gewoon. Je trommelt gewoon een stel mensen op, nodig ze voor de volgende avond uit, je neem je eigen vlees, salade en drank mee, en je hebt een gezellig uitje. Wij mochten ook met Ilse meekomen,er waren nog een stuk of wat expat vrienden van Ilse uit allerlei landen, en dat zijn nu ook onze vrienden! Zo gaat dat hier. Mijn Engelse cursus komt goed van pas, en Willem spreekt ook al bijna perfect Engels-Duits zonder cursus of te wel, hij heeft zijn eigen cursus.

Ook zijn we nog een keer naar de souk geweest. Want dat geslenter door al die kleine straatjes heen, en wat prulletjes kopen en dan er wat vanaf pingelen is toch zo leuk! Nog eens even een uurtje een strandje pakken dat is echt vakantie. En we hebben onder de sterrenhemel op het strand gegeten. Eerst naar even naar de supermarkt. Je spreidt je meegebrachte kleedje uit, zet er wat waxinelichtjes er om heen , zet de lekkere hapjes en drank op het kleedje,en hoppa eet smakelijk. Het was er hartstikke gezellig en druk. Hele families met kleine kinderen,Opa’s en Oma’s zijn er. Bij ons kwamen ook nog 2 Omaanse vrienden , die we van de week ontmoet hebben er ook nog gezellig bij. Leuk hoor. Zo gaat dat hier!

Vandaag en morgen heeft Ilse weer vrij, want het is weer weekend. We zaten om half 8 in de auto op weg naar Nizwa, zo´n 150 km verder op. Musa, onze nieuwe Omaanse vriend ging gezellig met ons mee. Toen we daar aankwamen, konden we nog net het laatste stukje meemaken van de geitenmarkt. We zagen zelfs dat een geit in de kofferbak van een taxi werd meegenomen. Dat kan hier allemaal. We hebben daar wat rond gestruind door de smalle straatjes en hebben daar geluncht in een Omaans restaurant in een hokje voor 4 personen, gewoon op je kont met een kussen op de grond. Ook zijn we nog bij de moskee geweest en konden daar heel veel Omaanse mannen op een kleedje zien bidden, binnen en zelfs buiten de moskee. We hebben stiekem foto´s en een video gemaakt.

Daarna nodigde Musa ons uit om koffie te drinken bij zijn moeder en zijn zus met 6 kinderen. Daar zaten we ook gezellig op de grond en kregen daar (gelukkig) mini kopjes koffie, mini kopjes thee, water, stukjes koek, nootjes en fruit. Heel gezellig en wat een voorbeeldige kinderen. We mochten ook nog hun huis zien, heel apart met mooie schilderingen. Maar ik heb geen tafel en nauwelijks stoelen gezien. Nu zijn we weer bij Ilse thuis en gaan zo weer naar het strand. Er is vuurwerk, want Sultan Qaboos is jarig. Overal is het versierd met veel lichtjes in rood, groen en wit, de kleuren van de Omaanse vlag. De sultan wordt hier op handen gedragen. Hij is 71 jaar, maar ziet er nog heel knap uit. Het is een vriendje van onze koningin en we hoorden dat zij in januari op staatsbezoek komt.

Zaterdag staat de watertaxi naar weer een ander mooi strandje op het programma. Zondag als Ilse naar haar werk is, houden we eerst…. Een poetsdag in ons vakantieverblijf. Anders krijgen we nog een rekening schoonmaakkosten aan ons broek en mogen we volgend jaar niet meer terug komen. ’s Middags nog een strandje en een drankje en ’s nachts vliegen we naar huis. Dan hebben we thuis nog een excursie en dat is Trijntje kijken en natuurlijk jullie allemaal weer ontmoeten!

Groeten en dikke kus van Ilse, Willem en Anne

• 18 November 2011 - 18:12

Els:

Geweldig verhaal en weer super foto's !
    Geniet deze laatste dagen van en met elkaar. Prettig weekend.

• 18 November 2011 - 19:25

Wout En Gerrie:

Volgens mij hebben jullie de vakantie van je leven. Lekkere temperatuur, veel indrukken en genieten van alles wat er voorbij komt.
    Nog een paar dagen en dan is de temperatuurschok weer aan de beurt.
    Liefs

• 18 November 2011 - 21:08

Ko En Corrie:

Wat leuk toch allemaal het is echt een super vakantie. Wat een mooie foto's leuk op de koffie en met z'n alle op de grond zitten. De excursie naar Trijntje volgende week is zeker de moeite waard!
    Veel liefs en tot volgende week.

• 18 November 2011 - 21:16

Lies Bunnik:

Jullie kunnen hier niet meer wennen hoor, wat een andere wereld.
    En ja de Koningin gaat komen en natuurlijk staat Ilse dan voor in de rij.
    tot in Nederland.
    LIE(F)S

• 18 November 2011 - 21:29

Hans En Corry:

Bedankt voor het mooie reis verslag we waren even met jullie op reis.De smaak van de appeltjes waterpijp kwam weer boven.Wij wensen jullie een goede terug reis en dan tot 27 november.

• 18 November 2011 - 21:31

Loek En Harrij:

Wat een leuke en met allemaal ontdekkingen. Ik lees dat jullie volgend jaar weer gaan , maar dat is al over 2 maanden ik kan het me voor stellen!!!! maar jullie komen toch nog even naar huis gelukkig. 3 maal een knuffel van Loek en Harrij , tot volgende week

• 18 November 2011 - 22:32

Anita:

Wat een mooie verslag weer en wat een leuke ervaring om zo alles te beleven. Ze leven daar toch heel wat
    makkelijker dan bij ons. Het is denk ik wel jammer om weer naar huis te gaan. Geniet er dus nog even van.
    Goede terug reis.

• 19 November 2011 - 08:16

Margriet:

geniet er nog van, terug in nederland heb je weer 10 °, maar ik had wel een foto verwacht op het kameel, een beetje moeilijk met een zo'n bult maar goed, groetjes

• 19 November 2011 - 08:45

Lenneke:

Wat zal Ilse jullie gaan missen straks! Het klinkt echt heerlijk daar! Dan vergeet je dat Ils ook gewoon heel hard aan het werken is..

En Anouk en Arjan en Guus, gefeliciteerd!

• 19 November 2011 - 10:04

Annemarie:

Jeetje, nieuwe vrienden, gratis schoonheidsbehandelingen... ben benieuwd of jullie ooit nog terugkomen naar Nederland of van plan zijn om in Oman te blijven. Het weer is daar natuurlijk ook wel een beetje lekkerder :) Misschien moet je ff aanpappen met die sultan Mam, als het toch zo'n lekker ding is!

Lucky maakt het goed hoor! Menno was hem laatst wel even kwijt, hij z'n auto in, hele boomgaard rondgereden, ook het hele molenspoor gehad enzo, uiteindelijk kwam Lucky gewoon weer lachend de boomgaard uit rennen... Wat is dat spelen met Menno toch leuk!

Veel plezier nog de laatste dag en poets ze!

Tot volgende week! xx

• 19 November 2011 - 19:43

Anouk:

Leuk verslag hoor! Klinkt erg goed en relax. En die waterpijp, wat was het Jonagold, Elstar of Goudreinet? Succes met poetsen en een goede terug reis gewenst.
    Ilse, tot over 4 weken! Schiet alweer op he!
    En Trijntje vindt het natuurlijk hartstikke leuk om jullie te zien!

Lenneke, bedankt voor je felicitatie.

X Anouk

• 20 November 2011 - 11:37

(ome) Theo:

Kan nog net reageren voordat jullie weer naar huis komen. Wat een geweldig verhaal weer en wat een prachtige foto's, vooral de laatste. Ook heb ik gezien dat jullie aardig gezonnebrand zijn. Leuk voor bij de kerstboom. Voor jullie hoop ik wel dat er nog leven is na Oman, want na zo'n belevenis..........
    Ik wens jullie een goede terugreis met mooie films enzo enne hou de winterjassen in de aanslag.
    Voor Ilse: Sterkte met het lege gat dat pa en ma achterlaten, maar dat vul jijzelf toch wel weer op, creatief als je bent.
    groetjes en tot ziens en horens.

• 20 November 2011 - 12:13

Gerard:

Een mooie ervaring om zo onder de eigen bevolking dingen te doen.
    Ik zie Willen en Anna zo weer in Nederland. Vergeet niet je dikke tui aan te doen. Anne kan wel een sluier om doen?
    Tot volgende week.

• 20 November 2011 - 15:07

(Ome) Jan:

Willem en Anne,
    Ik vind dat jullie die waterpijp moeten toevoegen aan de fruitspelen en volgens de suggestie van Anouk raden welk appelras het is. Goede reis terug en Ilse veel plezier en werk ze.

P.S. (even netwereken) als er een bedrijf is dat een dadelblokjessnijmachine nodig heeft, laat het mij dan even weten.

• 20 November 2011 - 19:09

Yvonne En Richard:

Ha Ilse,
    Heb net pas voor het eerst je site gezien. Ik begrijp dat je ouders al weer bijna thuis komen. Wat een geweldige ervaring moet dat voor iedereen zijn. Ik (Yvonne) heb alleen het laatste verslag nog maar gelezen maar ik ga er zo meteen eens rustig voor zitten om me al je verslagen te lezen. Heerlijk! Dikke zoen vanuit een zeer mistig Wijk bij Duurstede en zorg goed voor jezelf!

• 20 November 2011 - 21:15

Kees En Charon:

WATERPIJP MET APPELSMAAK!!! Nieuw bij de FRUITSPELEN in Cothen! Tevens keus uit PERENSMAAK! Ik zou octrooi aanvragen voor Nederland en een Fruitspeel-café beginnen in het hartje van Amsterdam! Succes gegarandeerd! Een fantastisch verhaal en coole foto's ;-)

• 21 November 2011 - 19:31

Pap En Mam:

Hoi schat.
    We zijn weer thuis hoor!
    We hebben een hele goede vliegreis gehad, en het vliegtuig kon de weg naar huis door de mist heel goed vinden.
    Van de vakantie bij jou kunnen we nog heel lang nagenieten, want het was SUPER !!!
    Bedankt lieverd. kusjes van ons, en tot over een paar weken!