Op reis door het Midden-Oosten - Reisverslag uit Masqat, Oman van Ilse Horst - WaarBenJij.nu Op reis door het Midden-Oosten - Reisverslag uit Masqat, Oman van Ilse Horst - WaarBenJij.nu

Op reis door het Midden-Oosten

Door: ilsevdhorst

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 Augustus 2011 | Oman, Masqat

De reis naar Libanon begon goed. Midden in de nacht vertrekken, dus weinig slaap. Zit ik op de heenreis naast een Arabier en die had bedacht dat het nodig was zijn ochtend gebed luid en duidelijk naast mij te gaan verkondigen voor een half uur. Weg rust. Beiroet leek niet helemaal op Parijs. Het zag wel zwart van de auto's, er waren prachtige Franse gebouwen, maar ook de kogelgaten waren overal zichtbaar. En die afgetuigde gebouwen stonden midden tussen de luxe hotels.
In Libanon zijn mensen heerlijk op het uiterlijk gericht, dus de dunne meisjes met grote borsten en de mannen met gebronsde torso waren zeker geen uitzondering. De luxe Beachclubs waren dus zeker geen slechte optie en je kon er heerlijk op los shoppen en eten. Resultaat voor ons samen: 5 t-shirts, 2 korte broeken, een spijkerbroek, 4 jurkjes, 3 paar schoenen, sandalen en een bikini. Wat is dan voor wie? ;-)
Na kennis te hebben gemaakt met mijn collegaatjes uit Beiroet, zijn we woensdag vertrokken voor een rondreis. De Jeita Grotten waren prachtig, Byblos had super mooie opgravingen en het was een schattig romantisch plaatsje. In de bergen lekker gewandeld (daarna een paar dagen spierpijn) en vervolgens door naar Baalbek. Daar was de Hezbollah nog duidelijk onderdeel van het leven. Souvenirkraampjes waren overal met als klap op de vuurpijl, een jongen die niet 100% was en Martijn een Hezbollah shirt probeerde te verkopen. Uiteraard is Martijn stukken aardiger dan ik, dus toen hij na 5 minuten nog niet afgedropen was, dacht ik, ik zal het wel duidelijk maken. En dat was het. Gevolg: een niet 100% jongen, die begon te huilen...
Ruines waren er in overvloed en zo ook in Aanjar. In Zahle hadden we alleen wat verkeerds gegeten, dus Martijn ziek en ik had een extreem goede doorstroom. Ik was toch nog wel een beetje aardig, want ik stond uiteindelijk om 8 uur 's ochtends de badkamer te dwijlen :-( Aangezien Martijn te beroerd was, zijn we in een keer weer terug gereden naar Beiroet en hebben we de dagen er na nog lekker door Beiroet gehobbeld.
Hoe heerlijk de vakantie was, de terugvlucht was minder geslaagd. In het vliegtuig van Beiroet naar Bahrein werd mijn portemonnaie gestolen. Ik had 2 dames met mega tassen naast mij, die geen hele rijke indruk maken, dus ik dacht eigenlijk alleen aan hun. Ik kwam er achter toen ik het vliegtuig uit liep, dus op het vliegveld, ben ik naar de security gegaan. Daar moest ik de vrouwen opsporen. Een had een blauwe hoofddoek, de ander een bloemetjes. Eerst al per ongeluk de verkeerde aangewezen (slik, ze lijken ook allemaal op elkaar...) en toen zag ik ze ineens. Alleen waren de hoofddoeken inmiddels paars en grijs. De vrouwen en al hun vriendinnen meegenomen en iedereen werd tot aan hun ondergoed gefouilleerd. Dat was een heel kippenhok uiteraard. Toen er niks uit kwam, moest ik rennen voor mijn vlucht en toen ik aankwam bij de gate, zei de beste man: 'Sorry, je bent te laat, de bus is al weg'. Ik in tranen, alle Arabische mannen in paniek. Vervolgens werd er een taxi geregeld en zat ik alsnog in het vliegtuig.
Muscat was als een warm bad. Ik vroeg een man of ik misschien met hun mee kon, maar de auto zat vol. Toen gaf hij me geld. Buiten dacht ik een busje te ontdekken, dus ik vroeg of ik mee kon richting Muscat. Geen probleem en ik bleek ineens te zitten tussen een familie die hun moeder kwamen ophalen. Ze vroegen nog een paar keer of ik niet mee wilde met hun; ze hadden Ramadan eten tenslotte. Uiteindelijk zetten ze me netjes thuis af.
Ramadan is dus begonnen. Dat betekent dat niemand mag eten en drinken in het openbaar overdag. Op werk lunch ik dus in een aparte ruimte. Voordeel is wel dat ik nu verkorte werkuren heb. Officieel hoef ik maar van 9 tot 3 te werken. Dat gaf dus vorige week de mogelijkheid om te gaan kamperen in de bergen. Met wat vrienden met 4x4, tentjes en een BBQ gingen we op pad. 's Avonds hebben we de hele tijd gezelschap gehad van een ezel en ook wat geiten kwamen kijken. De bergen waren prachtig en de temperatuur was heerlijk: 30 graden overdag.
Om de expats te vermaken wordt er deze maand 2x InterNations georganiseerd in de American Club. Alcohol is eindelijk goedkoper en er is een gezellige tuin, waar het vorige keer te warm was om in te zitten. Om 8 uur 's avonds liepen de druppels van mijn benen en mijn rug. Verder zijn er huisfeestjes en gisterenavond was er een BBQ met meer dan genoeg drank. Vandaag naar het strand geweest en voor het eerst kon je in de zon liggen zonder als een gek te zweten.
Even een oppepper voor Nederland: ik las op nu.nl dat jullie een prachtige nazomer gaan krijgen, dus haal die bikini's maar uit de kast. Nijmegen heeft de goedkoopste terrasjes :-)Geniet er lekker van en tot de volgende update!
x Ilse

  • 19 Augustus 2011 - 15:58

    Hoi Ilse, :

    Het ziet er allemaal geweldig uit, wij kiunnen bijna niet wachten om naar jouw te komen om het allemaal mee te maken. Het zijn mooie fotos
    kus van je pappie

  • 19 Augustus 2011 - 16:51

    (ome) Theo:

    Wederom een mooi verslag Ilse!
    Ook de foto's spreken voor zich.
    Wat moet jij je ontzettend minder fijn (kut) gevoeld hebben, toen je portemonnee gerold was. Je bent dan ontzettend onthand, zeker nu je je in het verre bevindt. Hopelijk heb je alles weer kunnen regelen.
    Graag had ik eens een keertje langs willen komen, maar een retourtje kost toch wel veul denk ik. En een enkeltje wil ik je eigenlijk niet aandoen.
    Nou Ilse tot de volgende keer maar weer.

    groetjes Theo

  • 19 Augustus 2011 - 17:22

    Suus,Ronald&Mathijs:

    Ahhhh...lieve foto van Martijn en jou!
    Hahaha en die hoofdjes boven de muur vandaan!
    En wat een geweldige slippers Ilse,super!
    Cool die ezel om jullie heen,zo bijzonder.
    Ennuhhhhh respect voor het slapen daar...jeetje..ik zou t noooooit durven!
    Kus

  • 19 Augustus 2011 - 21:31

    Lenneke:

    Goed geshopt! ;)

  • 19 Augustus 2011 - 23:53

    Hoi Lief:

    Ik kom net van het gezellige verjaardagsfeestje van Annemarie af en wilde nog even reageren op je verhaaltje.
    Ik vind het zo leuk om verhaaltjes van jou te lezen!

    Fijn dat Martijn en jij een fijne vakantie hebben gehad en gelukkig is het met de bankpasjes en creditcards weer goed gekomen.
    De Oosterse mannen hebben zeker een zwak voor blondehuilende vrouwtjes.
    Wat zijn ze aardig voor je geweest!
    Als we bij jou op vakantie zijn, en ik kom ze toevallig tegen zal ik ze er persoonlijk voor bedanken, en ik zal niet meer van die enge vooroordelen over ze hebben!

    Wat een mooie foto''s hebben jullie gemaakt.

    Gezellig dat jullie tijdens het weekendje in de bergen een ezel op bezoek hebben gehad.
    Het lijkt wel op een Hollandse ezel.
    Zei die gewoon ia of klinkt dat in Oman anders ?

    Nou schat ik ga nu lekker slapen, en hoop je snel weer te horen en te zien op de skyp.
    Veel (werk)plezier en doe je voorzichtig?

    Dikke kus van je Mams

  • 20 Augustus 2011 - 19:08

    Jos (Oom):

    Hey Ilse,
    Je komt nog eens ergens en je maakt daar nog al eens wat mee (portemonee).
    Was in ieder geval een mooi verslag. Als ik de plaatsen en landen zie, denk ik in eerste instantie, daar moet je niet wezen, zeker niet als vrouw. Maar de praktijk is wellicht anders.
    Groeten en nog veel plezier.
    Jos

  • 22 Augustus 2011 - 13:45

    Dennis:

    Il,

    Wederom een leuk verslag met leuke foto's. Voor ons komt de vakantie ook steeds dichterbij en ik moet zegen dat ik er echt wel zin in heb als ik je verhalen zo lees. Ik ben echt benieuwd hoe het daar allemaal is. Veel plezier nog en tot snel.

    Groeten Dennis

  • 26 Augustus 2011 - 11:48

    Anouk:

    Leuk verslag hoor Il! En leuke foto's. Echt mooie kampeerplekken.
    Adieu Anouk

  • 02 September 2011 - 21:14

    Marianne:

    Hoi Ilse,

    Wat een prachtig verslag weer. Wat je portemonnee betreft... Wilbert wil bij de recherge dus wie weet kan hij het ooit nog eens oplossen. Maar wel heel vervelend voor jou. Heel veel succes.
    Groet Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oman, Masqat

Oman

Recente Reisverslagen:

19 November 2012

De hele familie in Oman

22 September 2012

Promotie

27 April 2012

Een jaar in Oman

05 Maart 2012

Visite!

22 Januari 2012

Officiële feestjes en zakentripjes!
Ilse

Vanaf 1 mei ga ik voor Ernst & Young in Oman werken. Standplaats wordt Muscat en ik zal ook daar binnen recruitment aan de gang gaan!

Actief sinds 06 April 2011
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 51848

Voorgaande reizen:

26 April 2011 - 25 December 2012

Oman

Landen bezocht: